esrainafrika.reismee.nl

eerste dag togo

hoihoi

dit wordt mijn eerste echte keer reisbloggen!!

mijn reis was eigenlijk heel voorspoedig verlopen. geen vertraging enz. Weleen slijmerige steward uit Marokko waardoor ik nu met 3 reissetjes en 4 setjes oortjes zit opgescheept, maar daar kon ik nog wel mee dealen.

Even voor de duidelijkheid. Ik woon bij viviane een vriendin van mijn moeder en hoofd van het unicefkantoor in Togo. Ik woon hier met haar en haar zoon luke.

naast hen lopen hier de hele dag een aantal mannen rond die hier allemaal zo hun taken hebben. Zo hebben we monsieur Antonius en monsieur weetikevennietmeer die het huishouden doen. Er is een guardian waarvan ik niet heel optimistisch ben over zijn bijdrage hier. Hij zit de hele dag op zijn stoeltje en maakt aantekeningen van wat er zoal gebeurt. En dan is er nog de chauffeur die ons vandaag dehele dag heenen weer heeft gereden, een hele virendelijke man. Het verkeer hier is verschrikkelijk.Er is geen openbaar vervoer maariedereen verplaatst zich d.m.v. taxibrommers.Ze schieten overal tussendoor de stoep op en rijden HARD!

Mensen doen alles om aan wat geld te komen want het is hier vrij arm.Als je voor het stoplicht staat begint meteen iemand je ramen te boenenterwijl iemand anders zijn fruit door het raam aanprijst. Ik was ook behoorlijk verbaasd over de supermarkten.Achter de kassajuffrouw staat eerst iemand dieje boodschappen in een tasje doet, en dan komt er weer iemand anders die voor wat kleingeld graag de winkelwagennaar de auto wil rijden.

Het is hier heet! Viviane en ik zijn in de namiddag bij een chique hotel nog gaan zwemmen. helemaal niet verkeerd tussen de palmbomen terwijl je weet dat het in nederland koud is en waarschijnlijk regent.:P

nu ga ik weer stoppen want 'diner is ready'

tot de volgende keer liefss

Reacties

Reacties

Lotte

Wauw Es, klinkt al helemaal super!:D Ben echt benieuwd naar meeeeer verhalen haha, nu al (je bent er amper een dag) Ik vind het allemaal heel spannend hee en ik ben blij dat alles helemaal goed is gegaan! Ik hoop dat je het gigantisch naar je zin gaat hebben, veel leuke dingen kan doen en met een gigantisch goed frans accent mag landen in Nederland. Maar nu eerst: ENJOY! J'espere que tu as un temps formidable á Togo!
Bisous, Lotte

Maria

Ha lieve Esje,
Was gisteren erg verdrietig toen mijn meisje zomaar achter de douane verdween! Sinds ik vannacht jullie SmS-je kreeg dat je veilig gearriveerd was voel ik me een stuk beter. Ik hoop dat jij net zo van Afrika gaat houden als wij. Ik vind het helemaal leuk om jouw verhaaltjes te lezen. Kan je geruststellen: Het regent vanavond pijpestelen! Hier wel stil zonder jou. Heel veel liefs en een knuffel van mij.

Theo

Hallo Essie. Ik hoop dat Vivian jou niet te erg gaat verwennen. Goed om te horen dat je eerste dag in ieder geval al geweldig was. Ben benieuwd naar verdere verhalen en vooral naar je eerste ervaringen met de mensen van de ngo.
Heb Ad en Valens vandaag voor het eerst weer in een lekker opgestrooide stal gezet. Ik weet niet of hij je ook al mist maar ik heb hem in ieder geval maar een paar extra appeltjes voor de dorst gegeven.
Helaas heeft het cda-congres vandaag toch met 2/3 meerderheid besloten het regeer- en gedoogakkoord te steunen. Het nieuwe kabinet is nu dus onafwendbaar. Hopelijk hoef je je niet al te vaak te verantwoorden voor wat er in Nederland aan het gebeuren is. Liefs Theo

Nadia

Esraaaa!!

ohhh dit klinkt egt fantastisch en ik heb over 4 weken al een pww ohh zo gemeen;o. Maar ja zo te horen krijg je ht daar helemaal geweldig. Alleen kunnen we niet zo vaak bellen want dat kost 2,50 per minuut best veel dus.We missen je best wel hoorw. Gisteren geprobeerd dvd van videoland te kijken (de gelukkige huisvrouw) maar dat ging niet omdat we in duitsland zitten. Dus 15 euro verspild maar ja. Hoe zit dat daar met slapen enzo? heb je een eige kamer en een eige badkamer :) ? je krijgt het vast en zeker super leuk daar. heb je al in je dagboekje geschreven? De draak in de boom is een gala gala zo noemen ze dat daar.(weet ik van mama hoor). Mama en ik gaan vandaag een koppel bergparkieten op halen. 1 om 1 uuren een om 10 uur zijn dus zo ie zo niet verwant :).Ik stuur wel een foto van ze op. Hoop dat ze een beetje knap zijn. Onder tussen is Dimphie tegen de bourkes (parkieten meteen roze kop). Hier super slecht weer. Dus vrijf het er maar niet lekker in dat jij daar lekker kan zwemmen oke? Ik kan je nog zo veel dingen vertellen maar dat kan niet met de tijd. Want ik ga natuurlijk mee de berg parkieten op halen:D. Ik hoop dat ik je nog zie op skyp. hoe laat is het daar nu? bij on 8:54. om het tijd verschil uit te rekenen.

liefssss
nadia

Laura

Heeee Es!
Wat super om al deze dingen te lezen, dit is duidelijk het begin van een super tijd! Geniet ervan!! Ik ben benieuwd wat voor een dingen je allemaal mee gaat maken en wacht al vol spanning af naar het volgende blog, hier is het namelijk gewoon lekker normaal leventje al zou het volgens de verwachtingen vandaag wel 22 graden worden!! Maarja eerst zien dan geloven. Hoe is het eigenlijk met je mobiel/nummer afgelopen?

Geniet!

liefss Laura!

fiona

Ik werd vandaag om half 10 wakker en ik krijg te horen dat:
1. esra heeft geblogd (lezen, lezen ,lezen)
2. papa weg is met mijn camera om foto's van de ruiterdag te maken (zou ik eigen willen doen)
3. mamma en nadie op het punt staan bergprkieten te geen halen.
Conclusie ik zit hier dus helemaal alleen.... dus heb lekker veel tijd om een lang bericht te schrijven...joehooeee

nou, ik moet even nadenken over wat ik ge vragen want zo'n beetje alles is al gevraagd! hum ik luke nog steeds zo verwend? haha. en heb je an gehoord: "maar esra dat is toch niet te doen!" en hoorde ik het nou goed dat de tuinier op een stoeltje aantekeningen aan het maken was.. hahaha! zal vivian fijn vinden!

weetje al een beetje aan wat voor een projectje je mag meedoen? met straatkinderen, en dan die kindertjes die de ruiten schoon maken van je auto of wat voor zielepootjes?

ik bedenk me nu dat je waarschijnlijk helemaal geen tijd hebt om mijn super lange bericht te lezen dus ik maak er maar een einde aan. Daar komt bij dat ik een grom hoorde....volgens mij was het mijn buik aangezien ik hier ziels alleen zit.

Oow oook een fijn detail lara is niet meer zinlijk. of moet s'nachts gewoon opeens heel vaak plassen. En er is niemand die het voor ons opruimt! snik snik

oow en als je op je mail kijkt... hihi we hebben op jou account van videoland een mislukte poging gedaan tot film kijken....vandaaar het vreemde geopende mailtje
sorry...

LIEFSSss
fioon

Luuk

Haa Esra,

Goed om te horen dat je veilig en wel bent aangekomen. Hier gaat het gewoon z'n gangetje verder heb ik niet zoveel te vertellen.

Groet,
Luuk

Zara

Lieve Ebs!

Ahhhh man super dat het leuk is.. En tja kan me wel voorstellen opzich dat dingen daar heel raar zijn voor ons!! Echt leuk dat je gelijk hebt laten horen dat de reis allemaal goed is gegaan enzo!
Mis je nu al hoor!

Lots of loveee!!

Lia

He Lieve Es,


ik zie het al helemaal voor me. Esra die rondgereden wordt door een eigen chauffeur! Esra zwemmend in bad omringd door palmbomen1! Es dat betekent genieten, toch? Wanneer moet(ga) je aan het werk. Ben benieuwd wat je te doen krijgt. Lieve groeten Lia

Lia

PS. het regent helemaal niet hier! Het is zelfs warm maar ja geen zon.....................................................................

Hans Trienekens

Hoi Esra, zo je Afrika avontuur is gestart. Klinkt heel herkenbaar wat ik zo lees op de eerste reisblog. Leuk om je ervaringen te lezen, ik zal ze met plezier blijven volgen. Groeten, Hans

julia

haha super cool allemaal zeg, jee wat ben je in een uberdeluxe huis terecht gekomen! trouwens weet je dat in togo suuuper coole insecten leven, je moet ze echt eens gaan zoeken :P!!
wat ga je eigenlijk precies voor vrijwilligerswerk doen?

Juul

Hee Esra,

Zo gek om te lezen dat jij echt hele andere dingen dan ik aan het doen ben. Wat ga je eigenlijk precies in Togo doen? Ik zit hier lekker te studeren op mijn kamer in amsterdam haha, maar het is fijn om een pauze te nemen en jouw verhalen te lezen.

Heel veel plezier nog daar! xx

dimphie en opa

hoi es ik zit opa jouw blog voor te lezen door de telefoon. heel veel liefs van ons ik schrijf later meer ook groetjes aan vivian. xxxxx

Ties (=jaloers)

leip hoor es! Dat is nog eens wat anders dan ons oosterburenland!:P Waar zit je eigenlijk precies in Togo?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!