esrainafrika.reismee.nl

nog wat verder

hoooi

ik zou nog verder schrijven want heb nog veeeeel meer te vertellen. Om te beginnen regent het hier veel ondanks dat het regenseizoen eigenlijk is afgelopen. Heel gek in Nederland regent het altijd maar hier zorgt een beetje regen meteen voor enorme overstromingen. In een groot gedeelte van de stad staat er water in de huizen en een stuk van Lome( de hoofdstad) af zijn er duizenden mensen die in hun straten kunnen vissen.

Daardoor mocht ik zondag al meteen leuk mee op missie, want de minister had de hulp van unicef ingeschakeld om een kamp voor te bereiden voor de evacuatie van zo'n 3000 mensen.Heel gedoe, maar uiteindelijk wel goed gekomen.

Ik was trouwensecht geschokt vrijdagmiddag. Een meisje( van 3)liet een jongetje(van 4) bij haar komen om een soort seks te hebben! Een van deeducatrices zag het enhaalde ze uit elkaar.De jongenwist helemaal niet wat hij aan het doenwas, maar het meisjewas het dus begonnen en zei ook nog: nee,nee we deden niks, dus ze wistwat voor lading zo'n handeling had.Ik denk dat hier dus wel iets alsseksueel misbruik zal spelen ofzo. Bovendienwordt er gedacht dat veel moeders's nachts prostituees zijn. Natuurlijk bestaan de hutjes ook vaak uit een kamer en slapen de kinderen dus waar de ouders seks hebben en komt er ook op de markt vaal van dat gedoe voor. Die kinderen moeten echt geen gemakkelijk leven hebben.

Het is ook zo moelijk je zelf voor te stellen en al helemaal voor jezelf goed te praten hoe grote verschillen er zijn. Die vrouwen betalen een week 150 cf voor de dagopvang. 600 cf is ongeveer 1 dollar dus 150 cf is minder dan 23 cent in euros. Heel veel kunnen niet in een keer zo'n bedrag ophoesten en doen dus 30cf per dag.Echt zo weinig! En dan zit ik daar: ehtja...voor mijn ticket naar Afrika moeten jullie tien jaar werken, en het is natuurlijk heel logischals ik een spijkerbroek koop voor 70 euro, of een mascara voor twaalf want dat soort dingen heb je echt nodig! Als ik met mijn vriendinnen in de stad ga eten ben ik zo meer dan 10 euro kwijt. Daar kan ik hier 40 volledige maaltijden van kopen!

maar goed, het is wle weer genoeg zo:P Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties!! zo blijf ik tenminste een beetje op de hoote van wat er in Nederlnad gebeurt

liefss

Reacties

Reacties

Lotte

Wow es, wat heftig allemaal hee! Ik begin maar even bij het begin met reageren:)
- aan de ene kant, wat gaaf dat je meteen mee op missie mocht, aan de andere kant helaas dat het nodig is. Wat heb je allemaal gedaan qua hulp ed? Zijn de mensen nu wel relatief veilig?
- wat een heftig verhaal van dat meisje en de jongen.. pfff! ben je nu zelf ook aan het werk op die dagopvang? Ik vind het allemaal ontzettend goed en mooi en heftig en ik probeer het me voor te stellen maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Nou meis, heeel veel plezier en ik hoop dat er nog veel mooie en bijzondere herinneringen en ervaringen bijkomen maar dat gaat helemaal goedkomen! Ik ben benieuwd naar je volgende blogje :)
xxxxx Lotte
ps. volgende week weet ik eindelijk of ik naar bolivia kan, dus ik hou je op de hoogte!

Jolien

Hoi es :D
ben blij dat het goed gaat en dat je reis goed is gegaan! maar wow dat is wel wat anders dan in de zon aan het strand liggen. Echt heftig wat je nu al hebt gezien en meegemaakt. zien die overstromingen en kampen er nou net zo uit als op tv? ( stomme vraag maar toch) Voel me nu ook wel heel verwend nu. en dat van dat misbruik en al als klein kindje, wel echt verschrikkelijk.
maar dat huis waar je zit klinkt wel heel luxe met schoonmakers chauffeurs en zelfs een guardian. zal ook wel groot contrast zijn...
Ik hoop dat je niet te veel billetjes moet afvegen :P en dat het gaat lukken met die vreemde talen, misschien is je frans straks wel super! ik ben heel erg benieuwd naar de volgende avonturen :) heel veel plezier en wijsheid en geniet ervan! liefs xxx

Maria

Ha Esra,
Zo te lezen, toch wel een spoedcursus 'realiteit op meer dan een niveau'! Overigens is billetjes afvegen niet zo heel erg. Kwestie van ook handjes wassen. Ik lees/reis heel ijverig mee! Verheug me erg op de volgende aflevering van het vervolgverhaal.
Liefs en knuffels

Hans Trienekens

Hoi Esra, leuk om hier je ervaringen vanuit Togo te lezen. Wel meteen heel schokkend wat je zo allemaal al meemaakt in zo'n korte tijd. De leeftijd van de kinderen is bijna niet voor te stellen als je leest waar ze mee bezig waren, maar zoals je zelf als schrijft, ze worden er al heel vroeg mee geconfronteerd als je met een heel gezin in een klein kamertje woont.
Boeiende ervaringen, hopelijk kun je ze allemaal een plak geven. Alle goeds daar en groeten, Hans

lia

Hoi Es,

ik heb me geinstalleerd aan tafel om me voor te bereiden voor vanmiddag (school) maar zoek natuurlijk allerlei excuses! En jij bent natuurlijk een heeeeeeeeeeeeel mooi excuus. Leuk je vertelsels. Zo blijf je wat in de buurt. Ik zie je al helemaal voor me tussen al die kindertjes . Allemaal dezelfde outfit en dan alles op z'n frans, lijkt me nog een hele klus. liefs Lia

Kim

Heee schattie:D
echt geweldig om zo te zien wat je meemaakt! Heel heftige dingen allemaal maar wel heel 'leuk' dat je de mogelijkheid om mee te mogen en het allemaal te zien! Ik had jeook nog mailtje gestuurd maar weet niet of het is aangekomen;) Ik kijk uit naar je volgende verslag! Zo raar we zitten echt zo ver van elkaar vandaan! Heel veel plezier chickie! Spreek je snel XXLiefs

Niek

hee esra,
Het is echt heel leuk om je berichtjes te lezen. Ga je ook nog een paar foto's plaatsen? :)

Liep trouwens laatst een studiegenoot, die ik verder niet ken, naar me toe: "hee, jij heet niek toch? Je krijgt de groeten van Esra". (Weet niet meer hoe ze heette. beetje een weirdo en gaat om met iemand die zich 'minty' noemt). :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!