esrainafrika.reismee.nl

meer duidelijkheid over mijn werk:p

hoihoi

hier volgt een wat preciezere uitleg over mijn werk, want daar hadden jullie behoefte aan:p Dit gaat dus over kindjes van 3 tot 5 jaar oud waarvan de moeders als draagvrouw op de markt werken(de hele dag met een enorme vracht op je kop heen en weer lopen). Vaders zijn er vaak niet of die zijn achtergebleven op het platteland waar de moeders met hun kindjes vandaan komen.

Iedere vrijdagmiddag is er een vergadering. Hier evalueren we de afgelopen week en maken we een plan voor de volgende. Dit doen we op basis van problemen waar kindjes de vorige week tegen aan zijn gelopen en zaken waarvan wij hebben gemerkt dat er extra aandacht aan moet worden besteed. Zo waren er vorige week heel veel kindjes die erg hoestten, wat wij in verband brachten met de ontzettende regenval. Het merendeel van deze kinders woont namelijk in bouwvallen en hutjes op straat. De zieligste gevallen wonen zonder onderdak op het strand. Als het veel regent slapen de kinderen dus nauwelijks en zijn al hun kleren nat. Afgelopen week had dus als doel de kinderen te leren over hoe en waarom je te beschermen tegen regen en dat regen een natuurlijk proces is. Met als doel dat ze die veranderingen thuis doorvoeren zodat ook hun moeders ervan leren.

Om half 8 komen de meeste kindjes. Dan klooien ze een beetje aan en vanaf ongeveer 8 uur begint het onderdeel jeux libres. Dit verschilt per week. De ene week tekenen de kindjes op krijtbordjes en de volgende spelen ze met speelgoed, bestaande uit knuffels en kleinepannen en kookgerei dat ook op de markt wordt gebruikt. De eerste week deden ze ook lectuur waar ik over verteld heb, maar daar zijn ze gelukkig mee opgehouden.Ook gaan we vaak liedjes zingenwaarze dansjesop kunnen.Dan wordt het tijd voor iets serieus en meestal splitsen we de kindjes daarvoor op in vier groepen. Er werd afgelopen week dan uitgelegd over de regen. helaas kan ik hierniet echt veel mee want het is voornamelijk in Meena en daar ben ik niet echt 'fluent' in. Vervolgens gaan we de kindjes hun handen laten wassen in bakken sop die na 80 kindjes erg vies zijn en krijgen de kindjes eten rond 10 uur. Dan doen we een spelletjje op het niveau van zakdoeje leggen en stoelendans. Het is wel bijna iedere dag een ander spelletje dusheel leuk. Om half twaalf leggen we de rieten matten neer en gaat iederen liggen maffen behalve ik want ikben niet zo goed geoefend in middagdutjes. Vanaf twee uur komen de moeders die ze dan nog een keer eten geven en vanaf 3 uur is er nog een activiteit. Ditis nogal afwisselend. een dansje, iets andere sport,een kleurplaat of stukje televisie(erg speciaal voor hun). Om half 5 is de dag afgelopen.

De hele dag wordt er gezongen en het is voor de hoeveelheid kinderen nogbest een geordend geheel.Ik hoop dat jullie nu een beetje een beter beeld hebben. nu is dit wel de laatste week dat ik dit werk doe want volgende maand ga ik naar een ander onderdeel van de Bice.

Dat was het wel weer voor vandaag.

heel veel liefs aan jullie allemaal!

Reacties

Reacties

Maria

Hoi Es, Zo leuk, die mix van afstand waarmee je kijkt, de dingen beschrijft en tegelijkertijd je betrokkenheid tussen de regels door. Leuk dat ik nu een indruk heb van jouw dagindeling daar. Alles oké nu Viviane in Europa is? liefs Maria

Kim

Es!! super leuk om te zien wat je nou precies doet! vind je het niet jammer dat dit je laatste week is met die kindjes? Ik lees dat Vivianne in Europa is, dat is wel even spannend of niet? en hoe gaat het met het frans? Mis je wel hoor! Liefs en veel plezier

Dimphie

Hoi Es!!! Doet me erg denken aan mijn eigen Afrika-tijd, jeetje.( Wel frustrerend dat je niet meer kunt doen voor ze.) Heel leuk om even te kunnen lezen wat jij daar uitvoert. Maar wat lijken die snuitjes veel op elkaar op het eerste gezicht. Veel meer dan de Mozambikanen. En als je er dan 80 om je heen hebt! Ben wel beetje jaloers op jou hoor al heb ik zelf nu 4 te gekke adoptie-ezels, ha-ha. Schrijf maar lekker veel op dan kunnen wij het lezen! Veel liefs Dimphie.

Lotte

Esje! Wat leuk om weer te lezen :) Was er echt benieuwd naar maar het klinkt erg leuk! Weet je al een beetje wat je volgende week gaat doen? En word je als het ware rondgeleid door allemaal verschillende projecten of blijf je straks ergens 'vast'? :)
Je bent nog geen vloeiende meena master? Dat valt me wel tegen hihi, je praat nu wel lekker togofrans?:P
xxxxx heel veel plezier meis!

esra zelf

hoi reageerders!!
ik reageer even zo want ik weet niet hoe ik het anders moet doen.
Dimphie: ezels?? cool! ben er erg benieuwd naar. ze zijn er hopelijk nog wel als ik terugkom he? trouwens ik heb je jurkjes veel aan. vooral je nieuwere versie zelfgemaakte jurkjes veel. Echt bedankt!

viviane is klinkt wel heel erg, maar ze is ook al een midweek naar het noorden geweest, dus zit al bijna de helft van de tijd met luuk alleen. Wel gezellig hoor! Viv werkt veeeeel trouwens, maar wel heel leuk mag superveel op missie en toffe dingen doen.

heel grappig ik had ook in het begin waaaah 80 dezelfde kinderen, maar ik vind ze nu al zooo verschillend hihi.

frans komt heel langzaam beetje, merkte wel dat toen ik tegen een vrouw die in duitsland is geweest duits wilde praten ik dat heeelemaal niet meer lekker kon en er allemaal franse woorden doorheen kwamen, dus dat wordt nog lekker straks met mijn rijbewijs.maarja

wat ik volgende week gaat doen is me al een keer of 3 verteld, maar(denk ik vanwege mijn geweldige frans) kom ik iedere keer tot ene andere conclusie, dus ik laat het maarover me heen komen:P

en ten slotte: Ik mis jullie natuurlijk ook heel erg allemaal!!! liefs mij

Luuk

Hee Es,

Nu heb ik zeker een goed beeld van je werk daar. Interessant dat verhaal over regen, hebben die kinderen ff geluk dat jullie hen dingen leren om zich tegen de regen te beschermen zeg! Nu je daar in Afrika zit maak je eigenlijk van wel heel dichtbij wat wij dan de hele tijd op het journaal zien toch? Lijkt me soms best lastig..

Groet,
Luuk W.

Dorien

Hallo Esra, zo te lezen heb Jij het naar je zin. Het is wel een echte cultuurschok geweest begrijp ik. Je zult nu ook de verhalen van Maria over Afrika beter begrijpen. Mooi ook dat je een aantal verschillend dingen daar gaat doen.Hier is het inmiddels alweer herfstvakantie geweest en Toon was toen met CC in New York. Alles goed gegaan
gelukkig.
Esra, jij daar nog een geode tijd, ik vind het leuk om je te volgen. Veel groeten, Toon en Dorien

Julia

hee Esra!

echt heel boeiend om je blogs te lezen! hoe communiceer je eigenlijk met de mensen om je heen, kunnen ze engels? en kun je met de kinderen al echt een beetje meena praten? dat is wel heel gaaf! het lijkt me echt heel tof als je op een gegeven moment echt van die kleine gesprekken met ze kan voeren enzo..
en wat een verhalen zeg, de wereld is daar allemaal een stuk heftiger dan hier..
logeer je eigenlijk wel in een normaal huis? en ben je de enige vrijwilliger daar of zijn er ook nog andere mensen?

groetjes,

Julia

Hans (Dare2go)

Hoi Esra, leuk en erg boeiend om je verhalen te lezen. Meteen een flinke onderdompeling in een helemaal nieuwe wereld. En wat dat betreft ook een goede voorbereiding op je volgende traject volgend jaar. Veel groeten, Hans

bibiverbeek@hotmail.com

Hoi Nichtje,

wat ben je toch ver weg! Gelukkig gaat alles goed en heb je het naar je zin. Hier mis je niet zo veel dus dat scheelt... Erg leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en meemaakt. Sommige dingen zetten me echt aan het denken, maar dat zal voor jou wel helemaal het geval zijn. Die kindjes kan je inderdaad echt niet uit elkaar houden, ben blij dat ik niet al die namen moet leren, zou vast 3 maanden duren. Heb je ook leuke leeftijdsgenoten daar, of al vrienden gemaakt? En hoe is Togo, indrukwekkende stad? Nou ik blijf je blog lezen, ga nu eten en wens jou nog heel veel plezier.

Liefs & xxxjes Bibi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!