esrainafrika.reismee.nl

huisbezoek

HOIhoi allemaal,

alles goed met jullie in het koude Nederland? hier is het nog altijd bloedheet, al moet ik zeggen dat al verschillende togolezen hebben beloofd dat binnenkort de 'koude' periode begint. Ben benieuwd:P.

Afgelopen maandag hebben we een uitstapje naar Aneho gedaan. Dit is een klein stadje met als trekpleister een punt waar de zee en de rivier behoorlijk spectaculair op elkaar klappen. Was erg leuk alleen hebben we op de heenweg wel een aantal dorpjes gezien die nog steeds echt in het water staan.

unicef heeft trouwens geconstateerd dat er de eerste gevallen van cholera in Lome zijn. We hopen maar dat het niet zo erg wordt als in buurland benin, of nog erger; Haiti, maar dat zal wel niet.

Gisteren ben ik met een van de educatrices naar een aantal huizen geweest waar de kindjes met hun moeders wonen. en dat valt echt niet mee! We zijn naar twee bouwvallen geweest die vroeger de huizen van een president ofzo waren, maar die nu op instorten staan. Hier 'wonen' zo'n 100 a 200 vrouwen en kinderen. Mannen komen er wel, maar wonen er niet. De ruimte die ze bezitten is de grote van hun panje of een rieten matje waar ze op slapen. Stromend water en elektriciteit is er natuurlijk ook niet, dus je kunt je voorstellen hoe schoon het daar is. Als wij daar zo overdag rondlopen liggen er overal in de donkere hoekjes vrouwen te slapen.Zelia(dejuf) vertelde dat dit de vrouwenzijn die 's nachts dus als prostituee werken. Heel confronterend, want ze wees daar zo even de moeder van Bienvenue enGato en Odile aan. Normaal gesproken ken je de trieste gevallen op tv enzo niet, maar dit zijn de moeders vanmijn kindjes!!

vanaf nu ga ik 3 dagen in week nog bij de kinderopvang werken(ze vonden dat ik daar heel veel leerde) en 2 dagen ga ik werken bij een community binnen de Bice die zich bezig houdt met kinderen die in conflict zijn geweest met de wet(jonge crimineeltjes dus) en meisjes die in aanraking zijn geweest met seksueel misbruik en prostitutie(errug interessant lijkt mij zo).

nu vind ik het wel weer genoeg geweest. Heel veel liefs aan jullie allemaal en erg bedankt voor jullie leuke reacties!! Zo voel ik me tenminste niet vergeten:P

p.s.ik zal er snel weer wat up to date foto's opzetten.

Reacties

Reacties

Jolien, Laura en Kim

heee lieve schatjeeeee!!! wij vinden t echt super leuk om je verhalen te lezen! echt heel leuk, lau en jo zijn nu hier in cambridge en we missen natuurlijk nog ons laatste partyanimal! kom je even overvliegen voor vanavond;)?!! heel veel liefs en tot vanavond!:D(L)

Julia

hee esra,

en al de studenten maar zeuren dat hun kamer van 10 vierkante meter te klein is xD
wat een andere wereld, leuk om je verhalen erover te lezen, wel grappig trouwens dat ik nu meer van je hoor nu je duizenden kilometers ver weg bent, dan de afgelopen 6 jaar dat je gewoon in nijmegen zat
en dat in bice wordt vast weer een leuke (nou ja, leuk.., in ieder geval interessante) nieuwe uitdaging! veel plezier daar!
en de vrouw waarbij je in huis woont, spreekt die eigenlijk nederlands? mis je ons koude kikkerlandje al een beetje? :)

groetjes

Julia

Theo

Hallo Es, ik ben bang dat je maar heel af en toe even tijd hebt om aan het thuisfront te denken, zo rijk en afwisselend zijn je ervaringen. Zelf moest ik destijds altijd moeite doen om wat tijd voor 'thuis' vrij te maken; voelde me er altijd een beetje schuldig over.
Erg leuk om te lezen dat het 'wij-' en 'mijngevoel' hand over hand toeneemt! Nu nog de nieuwe foto's ........

Maria

Kwam vanmiddag een colega tegen die op weg naar de stad wa, om de zaterdag gekochte badmat te ruilen. Laat nou de kleur van de mat net niet overeenkomen met de kleur van de gordijnen!!!........ Ik zou hem waarschijnlijk ook geruild hebben maar uhh, kweetnie.
Leuk dat je weer een nieuw klusje krijgt...Je hebt het ook echt saai! Doeidoei

fiona

behalve jou fantastische verhalen en echt wel mooie foto''s begin je ook een leuke taal te ontwikkelen

met als top punt van belgsch;
"ëen uitstapje gedaan"

echt leukkk! ik ben jalooeers ik heb al bijna mijn verrassings project af! oehoeh spannend!!!!

liefsss!(L)(L)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!