esrainafrika.reismee.nl

volgende fase!

Hoi mensen,

Hoe is hetmet jullie allemaal?ik hoor verhalen overregen en kou en ikmoet zeggen dat die voor mijtot een onwerkelijke wereld behoren. Ze behoren tot een utopia, hetlijkt me bij jullie echteen soort paradijs:p Vandaag was hetzo'n 35 graden en daarmee ben ik 'not amused', want ze hadden beloofd dat de 'koudeperiode' zou beginnen. Daarnaast hebbenLuk en ikzojuist nog een VLIEGENDE kakkerlak beeindigd, was ook dolle pret.

verder heb ik de rest van de week wel echt superleuke en interessante dingen gedaan hoor!Zo ben ik nu 2 dagen bij een ander project binnen de Bice dat zich, zoals ik al had verteld, bezighoudt met jonge criminelen. Eerst gingen we Naar 'De Brigade'. Daar zitten jongeren opgesloten die net zijn opgesloten, terwijl ze worden berecht. Om daar heen te gaan moest ik wel SLIK! achter op de motor en dat is hier echt heel erg eng! De eerste 20 minutendacht ik sowieso dat ik dood ging en toenik net gewend was aanoveral gaten in de weg, niemand die zich aan verkeersregels houdt enhet feit dat je hier nooit zeker bent dat je remmen niet uitvallen ofzo, reden wijnatuurlijk een verpleegster aan. Ze had niks maar was wel redelijk pissig:P. Maar goed. Eenmaal daar werden we opgesloten met (echt deur op slot en tralies voor de ramen) met 16, op het eerste gezicht, volwassen kerels! Goed,de mannen bleken jongens van 14 tot 17, maar voelt toch gek aan als ze mij 'Tata'(mevrouw) en 'u' noemen.Dat is trouwenswel echt suuuper moeilijk te zien hoor hier! Was wel heel interessant en grappig om eens mee te maken. De mannen, met wie ik meeging, deden een soort educatieve activiteiten met hen en die verschilden echt schrikwekkend weinigvan die van dekleine kindjes.Eerst deden ze wat lichaamsbeweging, toen een raadselspel en daarna nog een liedje. Ze zongen ook allemaal heel braaf mee! Op het laatst werden wat jongens geinterviewd over hun achtergrond en dat was natuurlijk allemaal ellende(ouders dood, werken op markt, mishandeld, enz.)Ze waren eigenlijk wel gewoon heel vrolijk.Er kwamen trouwens later nog drieKALE meisjes binnen.

'S middags gingen we eerstnaar eenfamilie toe om te vertellen dathun zoon, die drie weken geleden wegens stelen was opgepakt , dus vastzat. Zij waren hem dus aldrie weken gewoon kwijt. Er is dan ook niemand(behalve Bice dan) die dat aan die ouders gaat vertellen!

vervolgens bezochten we een jongen in dezelfde arme buurt, die net weer vrijgekomen was.Hij leefde met zijnoom ennichtin een vuil en vooral vol eenkamer hutje. dat is daneenbuitenwijk van Hoofdstad Lome: Geen verhardewegen engeiten en kippenoveral. Was welheel indrukwekkend om dat eens te zien.Het ging trouwens niet echt goed met hem. Hij was ziek en deed het slecht op school. maarook niet zo heel gek! We gingen namelijk meteen daarna naar zijn vader(ouders gescheiden en veeeel ruzie)om te vragen of die misschien een lichtje wilde kopen,het is hier namelijk om 6 uur donker en dan gaat studeren ook niet meer zolekker, maar nee. Ze hadden trouwens wel een soort prehistorische tv. Het is maar waar je prioriteiten liggen he.

Lukisernstig druk op me aan het uit oefenen om de computer te krijgen, dus ik stop maar weer eens. Heel veel liefs aan jullie allemaal!

Reacties

Reacties

maria

Oh Esje, Wat een heftige verhalen! Er borrelen miljoenen vragen op. Nog een week of 5 en dan kan ik je fijn helemaal uithoren. Erg veel zin daar in! Ik begrijp dat jij het nog steeds prima maakt. Hier ook alles oké! Schrijf binnenkort nog echt. Liefs Maria

julia

Hahaha, al die problemen beschreven en dan ineens daar tussendoor een grote verontwaardiging dat de meisjes kaal waren! :P
Maak je wel genoeg foto's om op de blog te gaan zetten?
groetjes vanuit het mistige, koude nederland
ps: er stond gister zoveel mist dat ik mijn flat van 20 meter hoog niet kon vinden terwijl ik er 10 meter vandaan stond! :S

Lotte

Es! Wow, wat maak je toch veel dingen mee, heb (net als je moeder) vet veel vragen, maar daar wacht ik nog even mee hahaha. Straks moet je wel alles 100 keer vertellen (A)
Weer ontzettend heftige dingen allemaal, plaatst alles in een heel ander perspectief hee!
Het weer is hier echt gruwelijk idd, helaas geen paradijsje temperatuur en regentechnisch gesproken.. maar 35 graden is ook niet alles, pfoeh.
Ik verheug me nu alweer op een nieuw verhaal, heeeel veel plezier daar voor de komende 5 weken! de tijd gaat snel he?
xxxx

Nadia

Esraaa!

Ohh dat is wel true life! maarja de vliegende kaker lak vind ik toch maar een vies idee:P. Met lara gaat het steeds slechter... We hopen dat lara het nog de 5 weken red maar ik vrees het. Want ik wil geen blinde hond in huis. Dus mischien is ze er dan niet meer.Maar ja idd wel hier koud. We missen je nu wel heel erg hoor.

XX Nadia

Kim

Hee lieve chick! wat een verhalen weer, jeetje zeg wel echt een zo ander leven als wij allemaal nu hebben! heb je het niet af en toe ook heel zwaar om al dat leed te zien? lijkt me niet allemaal gemakkelijk. Als we straks in Ghana zijn ben jij al veel meer thuis in zulke situaties haha! ik heb er wel heel veel zin in nu ik dit allemaal zo lees hoor. en wel heel 'geweldig' dat je al dit soort dingen kunt bijwonen en zien ook al is het niet allemaal even leuk om te zien. Gelukkig had de verpleegster niks maar lijkt me wel ff schrikken als je iemand aanrijdt! Hier is het echt freezing niet normaal, maar ik snap dat 35 ook niet helemaal fijn is. zo is het nooit goed;) Heel veel liefs uit Cambrigde! Zo gek over een maandje ongeveer al weer terug... ik heb zin om dan even heel goed bij te kletsen ook met wat foto's kijken etc! XX

fiona

mijn voorkeur gaat uit naar de vliegende kakkerlak en dan vooral: Dolle pret....beetje i het zelfde straatje als: he wat een domper...! haha ik zit zelf nu hard op te lachen (jij waarschijnlijk niet, ofwel?)

vooorderest is het hier saai! hoogtijd dat je terug komt en ik je weer uitkanlachen!

nog wel een leuk verhaaltje waar ik nu weeeeeer om moet lachen:

pap ging heel stoer naar een cursus mangement (om beter leiding te geven) en toen haalde die dus dik trots zijn eigen meegebrachte laptop uit de tas en strarten hem op..... en toen kwam dus die ene achtergrond van hem in beeld (met die zonnebril en blote borst het bootje sturend) en die mensen LACHEN! "waarom zet je zo'n foto vanjezelf op de achtergrond?" hahaha.... hij heeft ze der nog écht geprobeerd van te overtuigen dat zijn kinderen die erop hadden gezet, maar dat gelooofde natuurlijk niemand!!!!!! echt heeeel beschamend haha te grappig...

maar voor de rest gaat het hier zijn gangentjee
met laar niet echt goed en paardrijden gaat ook SLECHT ik heb namelijk echt geen zin om in de regen en kou op adje (niet echt mijn favo) in een zwembad rond te gaan glibberen.... niet echt mij ding..

liefs!(L)(L)
tot over 4 weekjes al!

esraaa

hoi lieve mensjes

ik moet erg lachen om jullie leuke reacties hoor!! Fioon vooral dat over papa kan ik me helemaal voorstellen en ook ik zit nu hardop te lachen;p
het klinkt allemaal heel heftig, maarja op een of andere manier valt t wel mee. misschien omdat de meeste mensen heel blij zijn. Ik moet zeggen dat ik het wel irritant vind dat ze mij als een soort supermens zien. Als we bij zo'n huisje aankomen, of op de markt en ik moet heel even wachten, gaan ze meteen een stoel vor mij regelen. En dan ook voor mij alleen. Heel lief bedoeld, maar voelt wel net alsof ik soort oma ben die niet 5 minuten kan staan. Heel lief om van jullie allemaal een reactie te krijgen!! Dankjewel!

liefss

Sanne

hee lieve esra!!!!
Wat een verhalen allemaal!moet echt heel indrukwekkend en interssant zijn! Wat een ander leven ook dan wij hier allemaal! Haha ik ben nu bezig met een prototype te maken hier in a'dam op het amfi,een jurk met veel volumeXD.wat een oppervlakkigheid in vergelijking!jeetje!
Ik wens je nog een super tijd toe en ben beneiuwd naar meer verhalen!
Liefs vanuit het koude-met sjaals en handschoenen- amsterdam!
Sanne

Laura

Lieve Esra!

Wow wat een verhalen zeg, dat kan ik me dus echt totaal niet voorstellen terwijl ik hier in mijn huisje achter de pc zit! Volgens mij heb je echt een geweldige tijd daar, maar ik kan niet wachten totdat je weer thuiskomt:D! Net als Kim wordt je gemist!!

Liefsliefsliefs

P.s. Ik reageer zsm op je mail! (sorry voor über late reactie:$ schaamschaamschaam:P)

jolien

haha ik zie het al helemaal voor me dat jij steeds een stoel krijgt aangeboden en datje echt zo staat van; dit wil ik helemaal niet! :P maar alle wat jij meemaakt klinkt voor mij echt als een documaintare. als je straks terug bent wil ik echt alles horen en foto's zien enzo!! ik hoop dat je nog veel meer schrfijt want ik vin het echt heel leuk om te lezen! liefs xxx jolien

Julia

Hee lieve Es!
Hihi klinkt mooi allemaal, geweldig om mee te maken! 'geniet' nog even van de hitte, hier gaat het eind vd week sneeuwen(!) We zien elkaar over een maand weer!! liefsssss

Marja (moeder van Kim)

Ha lieve Esra. Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat in Togo. Wat een leuke verhalen en wat een ervaringen.
Kimmie komt alweer bijna terug, de tijd gaat zo snel.
Geniet er maar lekker van. Veel groetjes van ons allemaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!