esrainafrika.reismee.nl

bericht vanuit het zonnige Bekwai

Hoihoi hier maar weer eens een berichtje van mij!
Hoe is het met jullie allemaal?

Kim en ik hebben weer een zeer interessante week beleefd. Het lesgeven ging erg goed! Al moet ik zeggen dat het in KG1 altijd wat moeilijker gaat dan ik de 2 KG2 klassen. In 1 zitten dus bijna 50 van die kleuters waarbij we het grootste deel van onze tijd gespendeerd wordt aan het enigszins orde houden in de klas en ze kunnen nog helemaal niks. We bespraken het stoplicht( met drie kleuren en dan: go, stop en get ready) en dat vonden ze toch moeilijk! Eerst de drie kleuren helemaal uitgelegd we hadden de halve zondag besteed aan een suuper mooi stoplicht(nouja voor ons doen:P. Ik zal wel proberen er ook een plaatje van op de blog te zetten), maar geheel volgens Nederlandse traditie hadden wij het middelste licht oranje gekleurd, dus het enige wat de juf ervan zei was: ā€œyou have to make that yellow.ā€ Nou fijn. Leuk dat je het zo waardeert. Is eigenlijk best een lief mens hoor, maar Kim en ik hebben een beetje een hekel aan haar omdat zij ons probeerde in te lijven bij haar groep: de Christian mother association(voor ons is daarbinnen dan een subgroep: Christian Girls) zodat we fijn iedere maandagavond gezamenlijk de Bijbel kunnen ā€˜delenā€™. En sorry, maar als je IEDERE dag naar de mis gaat, en IEDERE dag een andere bijbel passage doorneemt, doe je, naar mijn smaak, echt iets te hard je best om bij de ā€˜fathersā€™ in de smaak te vallen door ook nog in zoā€™n groepje aan ā€˜sharing the bibleā€™ te doen.

Maar goed het lesje ging nog best aardig en de kindjes vonden het leuk dus prima. De andere twee lessen gingen echt heel goed! De KG2 kinderen zijn braaf en kunnen al zoveel meer. Het onderwerp was Visual memories, waarbij we verschillende spelletjes deden. Zo moesten ze bij een aantal voorwerpen zich herinneren welke er miste en bij, door ons getekende, plaatjes hadden we elementen ofwel toegevoegd ofwel laten missen. We sloten af met puzzles van 4 stukjes, die toch wel behoorlijk moeilijk bleken, al zitten er in KG2 B twee hoogbegaafde kinders voor wie we de puzzle in 8 stukjes deden.

Verder zijn we vrijdag naar de voetbalwedstrijd van twee meisjes uit het missiehuis(Lizzy en Helina) wezen kijken die op de Senior High School zitten. Die school ligt buiten het dorp tegen een erg idyllisch palmbomen bos aan. De leerlingen(lizzy is 18 en Helina 21!) moesten in precies dezelfde rijtjes gaan staan als die van de kindergarten en dezelfde gebeden ben opzeggen, terwijl de klassenvoorzitters(ook leerlingen dus) ze stil mopperden en een van hen gaf een preek dat de lessen gewoon door zouden gaan en dat hij niemand buiten de klas wenste te zien. Ik vraag me af hoeveel autoriteit zo iemand bij ons zou hebben. De leraren kwamen niet opdagen en dus hebben Kim en ik in een klas Nederlandse les gegeven en dat was een groot succes. Zo gek dat je tegen hen bijna hetzelfde kan doen als tegen de kleuters. Om de aandacht te krijgen moet je bij beiden hello! Roepen waarop het universele antwoord geldt: Hi!.
We werden nog ingelijfd bij een volleybal team waarmee we helaas verloren en de rest van de dag hebben we in de schaduw met mensen zitten kletsen terwijl we naar de wedstrijden keken.

ā€™s Avonds was er nog entertainment van de school. Eerst waren er allerlei kleine acts waarbij mensen met een reggae of rapliedje meezongen of een geĆÆmproviseerd dansje deden. Wel allemaal echt heel goed! Daarna was het vrij dansen(het begon om 7 uur en zou rond 11-11.30 uur afgelopen zijn) waarbij iedereen, ook de jongens, helemaal los ging. En dat dan in een kale ruimte met TL-licht en nul drank. Was leuke muziek dus wij waren ook lekker aan het dansen, maar toen begonnen de jongens allemaal tegen ons aan te schuren. Stonden wij daar helemaal vast tussen 2 of 3 jongens die elkaar allemaal aan het verdringen waren om er ook bij te kunnen. Heel fijn.:P Het was super heet en dan krijg je allemaal van die vieze plakjongens tegen je aan die een tegengestelde kant op dansen zodat je zelf helemaal niks meer kan. Dat doen ze bij gewone meisjes ook wel, maar twee witten is natuurlijk helemaal interessant. Helaas voor hen waren wij hier niet van gediend en hebben we een groot deel van de avond buiten staan dansen, waar we plek en een fris windje hadden. Nu was er een beetje een rel omdat de lokale gang uit Bekwai was komen ruziemaken en de muziekboxen maar tot tien uur waren gereserveerd, dus om tien uur was het al afgelopen met de pret. Sowieso viel om half 11 (voor de vijftigste keer deze week) de stroom uit en zocht iedereen in totale duisternis zijn bed op. Het bleef wel heel onschuldig hoor!. Het was op het terrein van de kerk en een van de priesters kwam zo nu en dan de orde herstellen.

Heel gek dat in het kerkelijke Bekwai de jongens zo gaan staan schuren, terwijl het al ongepast is als een getrouwd koppel elkaars handen vasthoudt. De meisjes kunnen er trouwens ook wat van, die schuren ook behoorlijk tegen jongens en elkaar aan. Misschien dat juist die strengheid een hele generatie gefrustreerde tieners oplevert die zo gauw ze de kans krijgen er ff helemaal voor gaan om de volgende dag weer braaf de eerste mis bij te wonen. Ik geloof dat er ook een behoorlijk aantal ongewenste zwangerschappen voorkomen hier.

Zaterdag hebben we een enorme schoonmaak gehouden waarbij we het hele huis en de badkamer hebben gepoetst, ons bed hebben verschoond en onze kleren hebben gewassen. Wat een tijdverspilling is dat kleren wassen trouwens!!(zei een verwend Nederlands kind) Maar serieus, voor de was van alleen mij kan ik rustig iedere week een halve dag uit trekken! Moet je voorstellen hoe dat is voor een gezin met 15 kinderen(niet zeer zeldzaam hier). Dat kost je een week! Nu ben ik natuurlijk nog geen zeer bedreven wasvrouw en kan ik het misschien over drie maanden wel in een uurtje. Maar toch: Leve de wasmachine!
Verder heb ik geen enkel probleem om me aan te passen hoor! We doen het allemaal braaf en ik eet alles wat ze me voorschotelen en ik vind het nog erg leuk ook!

Heel erg bedankt voor jullie leuke en lieve reacties allemaal!! Zal proberen weer snel een blog te schrijven, maar daarvoor ben ik geheel afhankelijk van gods beslissingen betreffende de stroomuitval hier, want dat valt echt niet mee!

heel veel liefs aan jullie allemaal!! kusjes

Reacties

Reacties

esra

hoihoi vergeet vooral niet om ook zo nu en dan kim's blog te checken!

Maria

Ik vind niet dat de jongens tegen mijn Esje mogen schuren! En ik vind al helemaal niet dat mijn Esje tegen die jongens mag schuren! Helemaal niet netjes. Ook maar beter niet al te veel bijbelstudies en de combinatie begrijp ik niet helemaal.
Ben wel erg tevreden over jullie schooljuf ontwikkeling!
Doeidoei

Harm

Maria , helemaal mee eens, misschien moet het stoplicht wel mee de dansvloer op !!
Of zouden ze dat ook pas aan het eind van de avond begrijpen ?
Ben trouwens wel benieuwd naar wat jullie de kinderen geleerd hebben tijdens de nederlandse les?

Lotte

Hahahaha, weer erg leuk chicaĀ“s! Fijn dat ons witte velletje zoveel aantrekkingskracht op de mannelijke wederhelft heeft he:P Wat cool ziet het stoplicht eruit, ik vind het bijzonder creatief gedaan hoor, ook met een oranje lichtje (ze moeten niet zeuren ghehe). Even reactie op jouw reactie bij mijn blog: mn eten is over het algemeen heel prima hoor, maar af en toe dan vraag je je toch af waarom iemand zo lang in de keuken staat. Vooral na het lezen van jullie ranzige gerechtverhaal kan ik mijn eten ontzettend goed waarderen hihi! Wel goed dat je alles eet, ik ben ook maar aan de banaan begonnen (en dat vinnik niet lekker maar is goed voor de racekak om het met kims geniale woord te vermelden). muchos besos y love from bolivia!

Laura

Wat leuk om dit allemaal te lezen! En jezus gezellig al die kerels, dat zie je hier niet hoor, nou alhoewel in de van buren zaterdag was ook een groep afrikanen die ook flink aan het dansen waren. Misschien wel vergelijkbaar, hoop het niet voor jullie hahah!

Liefs

Mail is in de maak!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!